Kuinka raskaus on vaikuttanut ruokavalioon?

Raskaana ollessaan on tiettyjä ruoka-aineita joita suositellaan vältettävän tai käytettävän kohtuullisesti. Kahvin nauttimista tulisi rajoittaa, liha tulee kypsentää hyvin ja lakritsia sekä salmiakkia tulisi välttää. Raskaana ei todellakaan ole tarkoitus, että kuuluisi syödä kahden edestä. Tärkeää on huolehtia siitä että ruokailu on terveellistä, monipuolista ja säännöllistä.

raskaana

Itse olen lukenut Eviran raskaana olevia koskevat suositukset muutaman kerran silmäillen läpi (Kristellaa odottaessa taisin osata koko listan ulkoa) ja pyrkinyt noudattamaan näitä suosituksia. Ihan tavallisella maalaisjärjen käytöllä pärjää mainiosti ja turhan tarkka nipottaminen vain lisää omaa stressitasoa. Raskaana ollessa pystyt vaikuttamaan lapsen hyvinvointiin liikkumalla säännöllisesti, syöden monipuolisesti sekä huolehtien yleisesti omasta hyvinvoinnista. Kaikki nämä vaikuttavat siihen millaisen kodin tarjoat lapselle raskausaikana vatsassa. Tärkein asia odotusaikana on tarjota hyvien valintojen kautta paras mahdollinen alku taival lapselle.

Välipalojen nauttiminen vähentää mahdollista pahoinvointia ja ainakin omalla kohdallani huomasin tämän toimivan. Onnekseni kärsin pahoinvoinnista vain pienen osan raskaudesta, sillä tiedän tapauksia joilla huono olo on jatkunut koko raskauden läpi – en tiedä olisinko selvinnyt siitä. Pahoinvoivana olisi tehnyt mieli skipata kaikki ateriat, mutta pienet välipalat tai lasi appelsiinimehua auttoivat jaksamaan ja pahoinvointi todellakin pysyi helpommin poissa.

Tässä raskaudessa osaan olla monessakin mielessä rauhallisempi kuin ensimmäisessä. Ei minulla kuitenkaan tulisi mieleenkään tietoisesti syödä mitään jota suositellaan vältettävän. Loppujen lopuksi 9 kuukauden odotusaika on lyhyt ja selviän mainiosti karsimalla lautaseltani tietyt elintarvikkeet väliaikaisesti. Sushista luopuminen on vaikeaa, mutta lapsen syntymän jälkeen aion syödä sitä näidenkin kuukausien edestä. On tilanteita joissa huomaan kuitenkin olevani tarkempi kuin moni muu odottaja, mutta jos näillä valinnoilla voin vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja terveyteen en aio ottaa minkäänlaisia riskejä.

Me syödään monipuolisesti kotona sekä käydään usein päivällä Kristellan kanssa lounaalla ravintoloissa, joissa voidaan valita hyvää ja terveellistä ruokaa molemmille. Raskauden aiheuttamat mieliteot ovat varmasti jokaiselle odottajalle tuttua. Se tunne kun mieli tekee jotain ja todella paljon. Suolakurkkuja, mansikoita ja lisää mansikoita – näitä voisin syödä loputtomasti tällä hetkellä, kiitos raskaushormonien. Pääosin lautasellani oleva ruoka koostuu täysin samoista ruoka-aineista kuin ennen raskautta. Paljon kanaa, kalaa, kasviksia, salaattia, perunaa tai riisiä. Maitotuotteiden käyttöä olen lisännyt riittävän kalsiumin saannin takaamiseksi – lasi maitoa, pari juusto viipaletta sekä satunnaisesti jäätelöä tai jogurttia kun mieli tekee.

LUE MYÖS ↓

Painonnousu raskausaikana

Vappu joka meni pieleen

Valkosipuli grilliperunat

SEURAA ♥

INSTAGRAM @caritapesonen | FACEBOOK

carita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta