Pilaatko lapsen terveyden sokerilla?

On muodikasta olla gluteeniton, maidoton, sokeriton ja kiinnittää huomiota terveellisiin valintoihin ruokavaliossa. Aikuisten keskuudessa tämä ilmiö on erityisesti tuttu, mutta miten siihen suhtaudutaan jos kyseiset valinnat kohdistuvat pieneen lapseen? Onko oikein sallia lisättyä sokeria sisältäviä herkkuja taaperoille? Onko äiti liian nipottava jos ei salli lapselle herkuttelua ollenkaan vai välinpitämätön jos pilaa lapsensa terveyden sokerilla?

sokeri

Sokerilla on todettu olevan monia haittavaikutuksia niin lapsiin kuin aikuisiin. Se koukuttaa kuin huume, lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä altistaa erilaisille sydän- ja verisuonitaudeille. Ylipaino on yleistynyt pienten lasten keskuudessa viime vuosien aikana. Sokeri on merkittävä tekijä myös hampaiden reikiintymisessä.

Päätin jo Kristellan vauva-aikana, että kiinnitän huomiota siihen kuinka paljon lisättyä sokeria lapsi tulee saamaan. Tarkoituksena ei ole missään vaiheessa ollut, että K ei saisi koskaan maistaa karkkia, jäätelöä, piparia tai mitään muutakaan herkkua koko pienen ikänsä aikana. Olen sitä mieltä, että mielummin kohtuudella kuin ehdoton ei ja totaalinen kieltäytyminen lisätystä sokerista. Kiinnittäisin itse sokeria enemmän huomiota keinotekoisten makeutusaineiden liialliseen ja turhaan käyttöön sekä perehtyisin tiettyjen makeutusaineiden aiheuttamiin haittavaikutuksiin. Meidän perheessä vältetään erityisesti keinotekoisia makeutusaineita ja light juomat ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla.

Kristellan vauva-aikana huomasin kuinka valmiiden hedelmäsoseiden sisältämissä ainesosissa on suuria eroja. Kiireisen vauva-arjen keskellä mielessä ei käynyt kertaakaan ajatusta ettei valmiita hedelmäsoseita olisi turvallista käyttää. En olisi koskaan kuvitellut, että pienille vauvoille tarkoitettuihin hedelmäsoseisiin lisätään sokeria. Hedelmät ja monet marjat ovat itsessään niin makeita, että luulisi niiden makeuden riittävän ensimmäisiä ruokia maistelevalle vauvalle – mutta ei. Itseasiassa suurin osa vauvoille ja taaperoille tarkoitettuista välipaloista sisältävät lisättyä sokeria ja yllättävän paljon.

Tavallisen arjen keskellä pyrin tekemään valintoja, jotka olisit kaikinpuolin terveellisiä ja hyvinvointia edistäviä. Smoothie hyllyillä valitsen aina lapselle vaihtoehdon, joka sisältää vain hedelmien omaa sokeria – ei lisättyä sokeria eikä turhia makeutusaineita. Välipalapatukoissa, jogurteissa, kekseissä ja jopa jäätelössä noudatan lähes poikkeuksetta samaa sääntöä ja lisättyä sokeria sisältävät tuotteet saavat jäädä puolestani usein kaupan hyllylle. On kuitenkin tilanteita joissa on mielestäni ilkeää kieltää lapselta herkut. Jos olemme kylässä, juhlissa tai kahvilassa aion jatkossakin antaa Kristellan maistella tarjolla olevia herkkuja. Usein on ollut tilanteita jolloin lapsi pudistaa päätään ja vierastaa liian makeita makuja johon ei ole tottunut. Mielestäni on myös väärin syödä itse suklaapatukka lapsen nähden, jos se on häneltä kiellettyä.

sokeri

Omasta lapsuudessa mieleen hiipii ne ihanat pullantuoksuiset muistot, kun yhdessä mummon ja papan kanssa leivottiin pullatyttöjä ja -poikia sekä herkuteltiin klassisilla kettukarkeilla. Silloin ei tainnut olla saatavilla aivan samanlaisia ”terveellisempiä” herkkuja kuin nykyään löytyy. On hienoa kuinka yhä useampi kiinnittää huomiota terveellisiin valintoihin jo lapsesta lähtien. Kuitenkin kohtuus kaikessa ja mielestäni terveellisten herkkujen lisäksi lapsuuteen kuuluu ripaus sokeria ja ei niin terveellisiä herkkuja – ei pävittäin nautittuna, mutta satunnaisesti kyllä.

LUE MYÖS ↓

ONKO YHDEN LAPSEN HALUAMINEN ITSEKÄSTÄ?

KUINKA RASKAUS ON VAIKUTTANUT RUOKAVALIOON?

PAINONNOUSU RASKAUSAIKANA

VALKOSIPULI GRILLIPERUNAT

TAIVAALLISEN HYVÄT PINAATTILETUT

SEURAA ♥

INSTAGRAM @caritapesonen | FACEBOOK

carita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta