Ruis bruschetta

Tuoreista kasviksista ja yrteistä valmistuva herkullinen, terveellinen ja vielä ruis pohjaan valmistettu bruschetta, kuulostaisi aika täydelliseltä vaihtoehdolta välipalaksi tai iltapalana, vai mitä olette mieltä?

Perinteinen bruschetta valmistetaan vaaleaan paahdettuun leipään, joka maustetaan valkosipulilla, oliiviöljyllä tomaatilla ja mausteilla. Alun perin bruschetta-leipä on tarjoiltu alkupalana, mutta mielestäni se on loistava valinta myös esimerkiksi iltapalana kuten meillä sitä vasta valmistettiin. Vaihtoehtoisesti päätin kokeilla hieman terveellisempää versiota vaihtamalla vaalean leivän ruisleipään, joka maistui vähintään yhtä herkulliselta.

Ruis bruschetta

Ruisleipää
2 valkosipulin kynttä

Bruschetta täyte:

10 tomaattia
1 iso sipuli
1 ruukku tuoretta basilikaa
5 rkl oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria

Puolita tomaatit ja koverra sisusta pois lusikalla. Leikkaa tomaatit pieniksi kuutioiksi. Lisää joukkoon hienonnettu sipuli ja basilika. Mausta oliiviöljyllä ja ripauksella suolaa sekä mustapippuria.

Paahda ruisleipä palat leivänpaahtimessa lämpimiksi ja rapeiksi. Hiero valkosipulin kynnellä lämpimän leivän pintaa, jolloin saat sopivasti makua leivälle. Lisää haluamasi määrä täytettä leivällä ja nauti lämpimänä, Buon appetito!

IMG_9565

IMG_9562 IMG_9291

Proteiinipatukka – parempaa kuin karkki

Lähes jokaisen kaupan hyllyiltä löytyy monipuoliset valikoimat erilaisia proteiinipatukoita, joiden ravintosisällöt vaihtelevat huimasti. Omalla kohdallani proteiinipatukat eivät ole päivittäisessä käytössä, mutta silti meidänkin kotona niitä löytyy aina keittiön kaapista niin sanottuna nopeana hätävarana välipalaksi. Patukat on helppo napata mukaan matkaan tai töihin, jos muuta välipala vaihtoehtoa ei ole sillä hetkellä saatavilla.

Uudet Fast Nix ja Nax patukat ovat myös vihdoin löytäneet paikkansa kauppojen lisäravinne hyllyiltä – tätä päivää on odotettu! Tarjolla on neljä herkullista vaihtoehtoa. Nix patukoissa yhdistyvät suklaa, toffee sekä krispit maapähkinän tai vaniljan makuun. Nax patukoissa puolestaan rapeat krispit sekoittuvat valkosuklaan tai maitosuklaan joukkoon. Maku on hyvin verrattavissa perinteiseen riisisuklaaseen, mutta ravintoarvot ovat silti huomattavasti paremmat. Proteiinia näissä patukoissa on vaihtelevasti 9,5-14g. Koostumus on täydellisen rapea ja erilainen, eikä yhtään jauhomainen niin kuin monissa muissa proteiinipatukoissa.

IMG_9494

IMG_9495

Uskon että näitä patukoita tulee löytymään tästä eteenpäin meidän kotoa. Pahimpaan makeanhimoon löytyy myös varmasti apua näistä, sillä on tämä huomattavasti parempi ja terveellisempi valinta suklaapatukalle. Valehtelematta parempaa kuin karkki, uskokaa tai älkää! 😉IMG_9291

Helppo herkku proteiinipatukasta

Viime aikoina oon törmännyt usean kerran sosiaalisessa mediassa kuvaan herkullisesta omenaruususta, joka on tunnettu leivonnainen ympäri maailmaa. Makeanhimon onnistuu taltuttamaan terveellisemminkin joten ajattelin kokeilla tehdä tästä ihanasta herkusta terveellisemmän vaihtoehdon käyttämällä voitaikinan sijasta pohjana Quest bar -proteiinipatukkaa.

Quest bar on laadukkaista raaka-aineista valmistettu proteiinipatukka ja ehdottomasti parhaimpia proteiinipatukoita joita olen maistanut. Ravintoarvoiltaan hyvä patukka ilman ylimääräisiä ja turhia ainesosia. Patukat ovat runsas proteiinisia (20g), gluteenittomia ja eivät sisällä lisättyä sokeria. Koostumukseltaan taikinamainen patukka maistuu välipalana niin sellaisenaan kuin mikrossa lämmitettynä. Hinta on korkeampi kuin monilla muilla proteiinipatukoilla mutta laadusta maksaa mielummin vaikka hieman enemmän. Tänä päivänä saatavuus on myös parantunut sillä näitä löytää lähes jokaisesta luontaistuotekaupasta sekä useimmista ruokakaupoista. Makuvaihtoehtoja on myös saatavilla useita, joista itse käytin ohjeessa Chocolate chip cookie dough – suklaakeksitaikinan makuista proteiinipatukkaa. Cinnamon Roll ja Apple Pie olisivat varmasti myös täydellinen valinta omenaruusuihin.

Lue lisää ”Helppo herkku proteiinipatukasta”