8 viikkoa synnytyksestä – jälkitarkastus ja palautuminen

Olen odottanut tätä päivää jo pitkään. Suurimmaksi osaksi sen takia, että saisin vihdoin kuulla jonkun muun mielipiteen siitä olenko valmis aloittamaan samanlaisen liikkumisen ja treenaamisen kuntosalilla kuin ennen synnytystä. Ajatuksena oli alusta alkaen antaa keholle tarpeeksi aikaa palautua kaikista sen kokemista muutoksista – olin myös päättänyt joka tapauksessa pitäväni taukoa treenaamisesta tarkastukseen asti ja tämä päätös on pitänyt. Ainoastaan kevyt lenkkeily on ollut osa päivittäistä liikuntaa ja kuntosalitreeni on saanut olla tauolla.

Uskomatonta kuinka nopeasti viikot kuluvat. Tuntuu että kerroin vasta oman synnytyskertomukseni ja nyt oli jo aika synnytyksen jälkitarkastukselle. Kaiken lisäksi ensi viikolla on Kristellan 2kk neuvola – tuntuu että tätä vauhtia tyttö todellakin kasvaa liian nopeasti ja pian äidin on aika palata töihin.

image

Minulla oli tosiaan varattu aika tällä viikolla jälkitarkastukseen. Menimme paikan päälle yhdessä Kristellan kanssa, sillä aamupäivälle olisi ollut todella vaikea sopia hoitajaa. Itseasiassa hoitoon vieminen olisi ollut aivan turhaa, sillä neiti nukkui niin sikeästi koko käynnin ajan ettei edes tiennyt missä päin maailmaa olimme.

Omasta mielestäni toipuminen on mennyt todella hyvin, oikeastaan ajattelin kehon palautumisen raskaudesta ja synnytyksestä ottavan huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä siihen on mennyt. Vielä kun ajattelee kuinka suuria muutoksia naisen vartalo kokee raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen ja silti keho pystyy palautumaan käsittämättömän nopeasti. Lähes tunnin kestäneen vastaanoton aikana keskusteltiin omasta voinnista, siitä millaisia ajatuksia synnytyksestä jäi ja miten tärkeää olisi muistaa lantionpohjan lihasten oikeanlainen harjoittaminen. Viime kuukausien aikana tulleet raskauskilot ovat myös hävinneet todella nopeasti, sillä neuvolassa tehtyjen punnitusten mukaan painoa on enää +2kg verrattaessa ennen raskautta olevaan painoon. Tietysti peilikuvalla on todellisuudessa suurempi merkitys, sillä raskauden viimeisen kolmanneksen aikana tauolle jäänyt kuntosalitreeni on tehnyt omat tehtävänsä. Pelkät kevyet kävelylenkit eivät taida riittää pitämään kroppaa yhtä kiinteässä kunnossa kuin aiempi tapa treenata.

Tarkastuksessa kaikki vaikutti olevan niin kuin pitääkin, eikä mitään huolenaihetta ollut toipumisen suhteen, joten nyt olisi aika alkaa tekemään muutakin kuin kävelylenkkejä vaunujen kanssa. Kuitenkin jättäen vielä tauolle vatsalihasten harjoitukset sekä liikkumisen (kuten juoksu), jossa vartaloon kohdistuu voimakasta tärähtelyä – täytyy myöntää että jo pari viikkoa synnytyksen jälkeen minun oli pakko kokeilla miltä tuntui ottaa muutama juoksuaskel. Näin alkuun ajattelin treenata seuraavan kuukauden kotona, tehden harjoituksia omalla kehonpainolla sekä kevyillä painoilla ja joulukuun alussa palata tosissaan kuntosalitreenien pariin.

image

carita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta